субота, 17 червня 2017 р.

Година спілкування для учнів 6 класу

Злагоднюк О.Г., вчитель математики
загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів с. Солгутове
Гайворонського району
Кіровоградської області


УРОК ЧЕМНОСТІ
(година спілкування для учнів 6 класу)

Мета.Виховувати культуру спілкування у повсякденному житті, моральні
          основи культури поведінки у колективі, культуру мовлення.
Обладнання. Іграшка, словник вічливих слів, вислів на дошці.
Хід уроку
1.                Вступне слово вчителя.
Доброго дня, дорогі діти!
Я привіталася з вами так, як роблю це кожного дня. Ви б, мабуть, дуже здивувалися, якби замість звичного привітання почули:"Ви їли сьогоднІ? " чи «Ваша худоба здорова?» Але, виявляється, ці слова також вітання! Саме такими фразами обмінювалися при зустрічі мешканці стародавнього Китаю, Монголії, Єгипту. І це лише на перший погляд смішно. І справді, основою життя монгола-кочівника була його череда. Здорова худоба – вистачає їжі, все гаразд. Загинула худоба від хвороби або нестачі кормів – голод, недуга, смерть. Ось і виходить – побажати здоровя худобі, все одно, що побажати здоровя самому господареві чи його родині.
Рухи, жести,  якими з давніх-давен користуються люди різних країн під час вітання, ще різноманітніші. Декотрі вклонялися, інші падали на коліна і билися об землю лобом, треті підносили руку до чола та серця, четверті торкалися носами. Та й тепер подивіться навкруги. Ось пройдуть військові – віддають честь. Зустрінуться двоє чоловіків – тиснуть руки. А інші з далеку помахують рукою один одному. Жінки, які довго не бачилися, обнімаються і навіть цілуються.
Ось так по-різному відзначають люди найпростішу і найчастішу подію у своєму житті – зустріч з іншою людиною. І все-таки спільне тут є. Не привітатися, або не відповісти на привітання, в усі часи в усіх народів вважалося невихованістю та неповагою до інших.  Адже, в коротких словах привітання ми ніби-то говоримо: "я вас поважаю і бажаю здоровя, щастя, миру"
Тому, я не просто привіталася з вами, а вклала важливий зміст у ці прості слова.
2.                Запитання для бесіди.
-                     А які ви ще знаєте слова привітання?
-                     Як ви думаєте, що означають ці слова?
А тепер послухайте оповідання В.О.Сухомлинського «Скажи людині, здраствуйте».
«Лісовою доріжкою йшли батько і маленький син. Навколо тиша, тільки чути, як десь далеко вистукує дятел, жебонить струмок у гущавині. Раптом хлопчик побачив, як їм назустріч іде бабуся. З паличкою.
- Коли ми зустрінемося з бабусею, скажемо їй слово «здрастуйте»», - попередив батько.
- Для чого їй говорити це слово? – здивувався син. – Адже ми зовсім не знайомі.
- А ось зустрінемося, скажемо їй «здрастуйте», тоді побачиш для чогоОсь і бабуся.
 -Здрастуйте, - сказав батько.
– Здрастуйте, - сказав син.
 - Здрастуйте, - сказала бабуся і усміхнулася.
І син здивовано побачив, як усе навколо змінилося. Сонце засяяло яскравіше. У верхів’ї дерев зашумів легкий вітерець, листя заграло, затріпотіло. В кущах заспівали пташки – досі їх не було чути. На душі у хлопчика стало тепло і радісно.
- Чому це так? – спитав син.
- Чому це так? – запитую я у вас.
Вчитель. Слова привітання мають чудодійну силу: вони зближують людей, відкривають їхні душі. Бажати здоровя, зичити добра – що може бути краще на світі!

         Поверніться зараз один до одного, привітайтеся і усміхніться один одному. Правда ж, приємно?
-                     А що ви взагалі відчуваєте, коли вам кажуть хороші, добрі  слова, коли вам посміхаються?
-                     З чим це відчуття можна порівняти?
-                     Мабуть, з дотиком чогось теплого, ніжного, пухнастого. Ось, наприклад,
якщо доторкнутися до цієї іграшки, яку ми назвемо ласкавонькою. Зараз я передам цю ласкавоньку вам, а ви один одному і при цьому спробуйте сказати товаришу щось приємне. Я починаю: «Ярослава ти дуже чудова дівчинка …»
         Але, крім теплих дотиків є і холодні, колючі.
-                     Коли ми відчуваємо такі дотики? (коли на нас накричать, образять, нагрублять)
- Чи вас коли-небудь ображали?
- А ви ображали кого-небудь? Погано це чи добре?
- А що краще говорити добрі слова чи злі?
 -Скажіть, чи можемо ми зрозуміти який настрій у людини не говорячи з нею? Уявіть таку ситуацію., що ви зустріли інопланетянина. Його мови ви не розумієте, і він вас не розуміє. Як би ви показали йому свої добрі наміри?
- Отже, не тільки зі слів, а і виразу обличчя ми можемо багато чого дізнатися.
-А пригадайте з чого я розпочинала нашу годину спілкування? (Ми привіталися)
Ми привіталися не тільки тому, що вітали один одного, бажали добра один одному, а й тому, що вміння правильно привітати людину – це одне з багатьох - багатьох правил ввічливої культури поведінки.
-                     А звідки взялися правила поведінки?
Ніхто цих правил сам не вигадував. Вони зявлялися у народі поступово.
Виникали аж ніяк не випадково. Скільки разів ви чули: "Шапку зніміть, коли в приміщення зайшли. "
-                     А навіщо знімати шапку? Звідки взялося таке правило?
Знімаючи шапку ви, коли заходите до кімнати, до школи чи класу, показуєте
господарям, вчителям, одноліткам та однокласникам, що поважаєте їх, вірите у їх порядність і бажаєте , щоб до вас ставилися по доброму.
Ось зараз ми і перевіримо, чи добре ви знаєте правила поведінки, чи чемні ви діти?
Робота в групах.
Клас поділяється на три групи,кожній групці дітей треба обговорити різні ситуації:
·                   В дверях зіткнулися хлопчик і дівчинка. Що робити?
·                   Розмовляють два вчителя. Учневі треба звернутися до одного із них. Як це чемно зробити?
·                   Петрик біжить по східцях,нічого не помічаючи. Ненароком він штовхнув однокласницю. Що робити Петрику?
3.Вправа «Мікрофон»
Учням потрібно пояснити вислів Гете:«Поведінка людини-це дзеркало,в якому кожен показує своє обличчя»
4.Творче завдання: «Тлумачний словник вічливих слів»(учням вдома було скласти словник вічливих слів і визначити випадки їх вживання)
Вікторина для учнів.
·                   Які слова ви знаєте і говорите,коли ви звертаєтеся до когось із проханням?
·                   Які слова потрібно говорити,коли вітаємося?
·                   Які слова ми говоримо,коли просимо вибачення?
·                   Які слова говоримо,прощаючись?        
Заключне слово вчителя.
Закінчити нашу розмову мені б хотілося словами відомого польського психолога Яна Комичека: для того,щоб життя у родині було щасливе,щоб дружно працювалося в гурті,люди повинні бути уважними і вічливими одне до одного.
Ось наші правила нами і придумані. Мені залишилося лише вам побажати: дотримуйтеся їх, успіхів вам.
На цьому наша година спілкування завершується і на прощання ми кажемо – до побачення!
Список використаних джерел
1.     avdiivka-school.edukit.cn.ua/Files/downloads/Урок%20чемності.doc
2.     Технології виховної діяльності класних керівників 5-6 класів.Рівне 2000 р.





Немає коментарів:

Дописати коментар