Злагоднюк О.Г., вчитель
математики
загальноосвітньої
школи
І-ІІІ
ступенів с. Солгутове
Гайворонського
району
Кіровоградської області
УРОК ЧЕМНОСТІ
(година спілкування для учнів 6 класу)
Мета.Виховувати
культуру спілкування у повсякденному житті, моральні
основи культури поведінки у
колективі, культуру мовлення.
Обладнання.
Іграшка, словник вічливих слів, вислів на дошці.
Хід уроку
1.
Вступне слово вчителя.
Доброго
дня, дорогі діти!
Я привіталася
з вами так, як роблю це кожного дня. Ви б, мабуть, дуже здивувалися, якби
замість звичного привітання почули:"Ви їли сьогоднІ? " чи «Ваша
худоба здорова?» Але, виявляється, ці слова також вітання! Саме такими фразами
обмінювалися при зустрічі мешканці стародавнього Китаю, Монголії, Єгипту. І це
лише на перший погляд смішно. І справді, основою життя монгола-кочівника була
його череда. Здорова худоба – вистачає їжі, все гаразд. Загинула худоба від
хвороби або нестачі кормів – голод, недуга, смерть. Ось і виходить – побажати
здоров’я худобі, все одно, що побажати
здоров’я самому господареві чи його
родині.
Рухи,
жести, якими з давніх-давен користуються
люди різних країн під час вітання, ще різноманітніші. Декотрі вклонялися, інші
падали на коліна і билися об землю лобом, треті підносили руку до чола та серця,
четверті торкалися носами. Та й тепер подивіться навкруги. Ось пройдуть
військові – віддають честь. Зустрінуться двоє чоловіків – тиснуть руки. А інші
з далеку помахують рукою один одному. Жінки, які довго не бачилися, обнімаються
і навіть цілуються.
Ось так
по-різному відзначають люди найпростішу і найчастішу подію у своєму житті –
зустріч з іншою людиною. І все-таки спільне тут є. Не привітатися, або не
відповісти на привітання, в усі часи в усіх народів вважалося невихованістю та
неповагою до інших. Адже, в коротких
словах привітання ми ніби-то говоримо: "я вас поважаю і бажаю здоров’я, щастя, миру"
2.
Запитання для бесіди.
-
А які ви ще знаєте слова привітання?
-
Як ви думаєте, що означають ці слова?
А тепер
послухайте оповідання В.О.Сухомлинського «Скажи людині, здраствуйте».
«Лісовою
доріжкою йшли батько і маленький син. Навколо тиша, тільки чути, як десь далеко
вистукує дятел, жебонить струмок у гущавині. Раптом хлопчик побачив, як їм
назустріч іде бабуся. З паличкою.
- Коли
ми зустрінемося з бабусею, скажемо їй слово «здрастуйте»», - попередив батько.
- Для
чого їй говорити це слово? – здивувався син. – Адже ми зовсім не знайомі.
- А ось
зустрінемося, скажемо їй «здрастуйте», тоді побачиш для чогоОсь і бабуся.
-Здрастуйте, - сказав батько.
–
Здрастуйте, - сказав син.
- Здрастуйте, - сказала бабуся і усміхнулася.
І син
здивовано побачив, як усе навколо змінилося. Сонце засяяло яскравіше. У верхів’ї
дерев зашумів легкий вітерець, листя заграло, затріпотіло. В кущах заспівали
пташки – досі їх не було чути. На душі у хлопчика стало тепло і радісно.
- Чому
це так? – спитав син.
- Чому
це так? – запитую я у вас.
Вчитель. Слова привітання мають чудодійну
силу: вони зближують людей, відкривають їхні душі. Бажати здоров’я, зичити добра – що може бути краще на світі!
Поверніться зараз один до одного,
привітайтеся і усміхніться один одному. Правда ж, приємно?
-
А що ви взагалі відчуваєте, коли вам кажуть хороші,
добрі слова, коли вам посміхаються?
-
З чим це відчуття можна порівняти?
-
Мабуть, з дотиком чогось теплого, ніжного, пухнастого.
Ось, наприклад,
якщо
доторкнутися до цієї іграшки, яку ми назвемо ласкавонькою. Зараз я передам цю
ласкавоньку вам, а ви один одному і при цьому спробуйте сказати товаришу щось
приємне. Я починаю: «Ярослава ти дуже чудова дівчинка …»
Але, крім теплих дотиків є і холодні,
колючі.
-
Коли ми відчуваємо такі дотики? (коли на нас накричать,
образять, нагрублять)
- Чи
вас коли-небудь ображали?
- А ви
ображали кого-небудь? Погано це чи добре?
- А що
краще говорити добрі слова чи злі?
-Скажіть, чи можемо ми зрозуміти який настрій
у людини не говорячи з нею? Уявіть таку ситуацію., що ви зустріли
інопланетянина. Його мови ви не розумієте, і він вас не розуміє. Як би ви
показали йому свої добрі наміри?
- Отже,
не тільки зі слів, а і виразу обличчя ми можемо багато чого дізнатися.
-А
пригадайте з чого я розпочинала нашу годину спілкування? (Ми привіталися)
Ми
привіталися не тільки тому, що вітали один одного, бажали добра один одному, а
й тому, що вміння правильно привітати людину – це одне з багатьох - багатьох
правил ввічливої культури поведінки.
-
А звідки взялися правила поведінки?
Ніхто
цих правил сам не вигадував. Вони з’являлися у народі
поступово.
Виникали
аж ніяк не випадково. Скільки разів ви чули: "Шапку зніміть, коли в
приміщення зайшли. "
-
А навіщо знімати шапку? Звідки взялося таке правило?
Знімаючи
шапку ви, коли заходите до кімнати, до школи чи класу, показуєте
господарям,
вчителям, одноліткам та однокласникам, що поважаєте їх, вірите у їх порядність
і бажаєте , щоб до вас ставилися по доброму.
Ось
зараз ми і перевіримо, чи добре ви знаєте правила поведінки, чи чемні ви діти?
Робота в групах.
Клас
поділяється на три групи,кожній групці дітей треба обговорити різні ситуації:
·
В дверях зіткнулися хлопчик і дівчинка. Що робити?
·
Розмовляють два вчителя. Учневі треба звернутися до
одного із них. Як це чемно зробити?
·
Петрик біжить по східцях,нічого не помічаючи. Ненароком
він штовхнув однокласницю. Що робити Петрику?
3.Вправа «Мікрофон»
Учням
потрібно пояснити вислів Гете:«Поведінка
людини-це дзеркало,в якому кожен показує своє обличчя»
4.Творче завдання: «Тлумачний словник
вічливих слів»(учням вдома було скласти словник вічливих слів і визначити
випадки їх вживання)
Вікторина для учнів.
·
Які слова ви знаєте і говорите,коли ви звертаєтеся до
когось із проханням?
·
Які слова потрібно говорити,коли вітаємося?
·
Які слова ми говоримо,коли просимо вибачення?
·
Які слова говоримо,прощаючись?
Заключне слово вчителя.
Закінчити
нашу розмову мені б хотілося словами відомого польського психолога Яна
Комичека: для того,щоб життя у родині було щасливе,щоб дружно працювалося в
гурті,люди повинні бути уважними і вічливими одне до одного.
Ось
наші правила нами і придумані. Мені залишилося лише вам побажати: дотримуйтеся
їх, успіхів вам.
На
цьому наша година спілкування завершується і на прощання ми кажемо – до побачення!
Список
використаних джерел
1.
avdiivka-school.edukit.cn.ua/Files/downloads/Урок%20чемності.doc
2.
Технології виховної діяльності класних керівників 5-6 класів.Рівне 2000
р.
Немає коментарів:
Дописати коментар