субота, 17 червня 2017 р.

Урок з читання для учнів 4 класу

Н.В. Іщук,
вчитель початкових класів НВК «Гайворонська гімназія – ЗШ І-ІІІ ступенів №5» Гайворонського району Кіровоградської області
                                    
Поспішай творити добро
(урок позакласного читання для учнів 4 класу
за творами В.О.Сухомлинського)
Мета і завдання: поглибити знання учнів про життя та творчість В.О.Сухомлинського, викликати інтерес до його творів; удосконалювати вміння давати характеристику дійовим особам, висловлювати власну думку, робити висновки з прочитаного; розвивати творче мислення, мовлення; виховувати почуття доброти, любові, поваги до людей.
Обладнання: портрет В.О.Сухомлинського; збірки творів «Позакласне читання 4(3)», виставка книг, малюнків на тему «Як я уявляю добро і зло», картки з ситуаціями, паперові сердечка, скринька добрих справ.
Хід уроку
І. Організація класу
- Добрий день, діти. Сьогодні ми приймаємо гостей. А, коли у господі гості, то і радість, і добрий настрій. У вас гарний настрій? Тож привітаймо дружно гостей і подаруємо їм свої посмішки. Із цих промінчиків добра, що засвітились на ваших обличчях, ми розпочнемо наш урок.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Людина приходить у цей світ для добра. Творити повсякчас добро для інших – велике покликання людини. Тема нашого уроку позакласного читання «Поспішай творити добро» і розпочнемо його словами із вірша Л. Забашти.
Сказав Мудрець:
Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай!
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізняє від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра!
- Сьогодні ми з вами спробуємо осягнути всю глибину слова «доброта», будемо вчитись розрізняти добро і зло, аналізувати вчинки людей.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів..
Учень. Людина починається з добра!
З уміння співчувати, захистити.
Це зрозуміти всім давно пора,
Бо ми прийшли у світ добро творити.

1.            Методика «Гронування».
Робота в групах.
На дошці прикріплено картку із словом «Доброта». Такі ж картки отримує кожна група.
-                 Діти, обговоріть в групах і напишіть всі слова та ідеї, які виникли у вас відносно цього поняття.
Учні записують слова та фрази на картках в прикріплюють їх на дошці біля ключового слова.
Доброта
чуйність                               милосердя                             щирість
                 радість                                   любов                                    безкорисність        небайдужість                                 
позитивна енергія
- Якою пишною і красивою стала виноградна лоза. Її прикрасили слова, що виражають всі почуття і уявлення про значення доброти в житті людини.
2. Вправа «Мікрофон»
        - Що означає творити добро? (Відповіді учнів).
3. Хвилинка роздумів. Чи важко робити добро? А що підкаже людині як вчинити правильно? (Серце, совість, розум)
Отже, в основі наших вчинків, слів, почуттів лежить поняття добра. І, щоб світ ставав кращим, нам потрібно самим бути добрими: говорити хороші слова, добре ставитись до інших, робити добрі справи.
4. Робота з виставкою книг
- На минулому уроці ви отримали декілька завдань. Нагадаю:1) читати оповідання про добрі вчинки; 2) самостійно опрацювати оповідання із збірки творів для позакласного читання; 3)працювали творчі групи юних художників та письменників.
- Які твори ви читали? Доведіть, що книга відповідає темі. (Розповіді дітей, презентації книг.)
- Які твори найбільше сподобались? (Вчитель створює виставку). Твори якого автора вам зустрічались найчастіше? (В.О.Сухомлинського).
ІV. Знайомство дітей з автором
- Що ви знаєте про В.О.Сухомлинського?(Відповіді дітей). Пригадаємо життєвий шлях цієї незвичайної людини.
Виступ довідкового бюро.
1.Народився В.О.Сухомлинський 28 вересня 1918 р. в с. Василівці на Кіровоградщині. Батько – Олександр Омелянович працював столяром, робив музичні інструменти, був людиною освіченою і шанованою в селі.
2.Мати – Оксана Юдівна, працювала в колгоспі, займалася домашнім господарством, а зимовими вечорами розповідала дітям казки. У сім ї, крім Василя було ще троє дітей. Батьки ніколи не сварилися між собою і не карали своїх дітей. Усі діти в сім ї Сухомлинських обрали професію вчителя.
3.Змалку в дітей виховували любов до книги. У діда була велика бібліотека. Помираючи, він свої книги віддав Василеві. Дід часто любив читати хлопчику про щось цікаве, при цьому його очі світилися добротою. Пізніше, ставши вчителем, Василь Олександрович згадував дідові слова: «Хто дітей любить, той добрий чоловік».
4.В.О.Сухомлинський був учасником Великої Вітчизняної війни. Після поранення повертається додому. В 1948 р. стає директором Павлиської середньої школи. 35 років він був на цій посаді і створив дружній вчительський та дитячий колектив.
5. В.О.Сухомлинський – заслужений учитель України, письменник. Він дуже любив дітей і створив майже 1500 казок для молодших школярів про ласкаве сонечко, про веселого метелика і працелюбних мурашок, про кращі риси людини.
Вчитель. 2 вересня 1970 року перестало битися серце видатного педагога, письменника. Василь Олександрович був доброю людиною і хотів, щоб всі діти виростали добрими, чуйними, працьовитими, любили і поважали своїх батьків, свою землю, свою Батьківщину. Він прожив чесне, щире і відкрите життя і залишив для нас твори, сповнені тепла і добра.
V. Обговорення прочитаних творів
- Які твори ви прочитали , готуючись до уроку? («Дивний мисливець», «Щоб ти став кращий», «Красиві слова і красиве діло»). Давайте обговоримо їх.
1  «Дивний мисливець»
-                Чому діда Максима називали «дивний мисливець»?
-                Чи справді він був невдахою?
-                Яким ви уявляєте діда Максима?
-                Якими рисами характеру можна охарактеризувати героя цього оповідання? (Роботящий, турботливий, співчутливий, добрий тощо).
Гра «Давай сперечатися»
 *Дід Максим жив у місті. (Ні, у селі )
*Дідусь щодня ходив з рушницею до лісу. (Так.)
*Виходив увечері, а повертався рано-вранці. (Ні, навпаки.)
*Він завжди ніс додому багато здобичі. (Ні, ніколи не ніс здобич.)
*Дід Максим привів додому пораненого кабана. (Ні, зайця.)
*Його називали невдахою. (Так.)
*Дід Максим не полював, а допомагав тваринам. (Так.)
- Чого вчить нас оповідання? (Бути добрим, любити природу, допомагати звірям).
2. «Щоб ти став кращим»
- Назвіть героїв оповідання.
- Стисло перекажіть.
- Як ви розумієте відповідь дідуся?
- Чому навчає це оповідання? (Потрібно робити добро і людям буде приємно).
Героями оповідань найчастіше є діти, ваші ровесники.
3. «Красиві слова і красиве діло».
- Поясніть заголовок.
- Словникова робота: «Мокрий як хлющ», «дощ ллє, мов із відра».
- Коли і де відбувається подія?
- Назвіть героїв.
- Що трапилося з хлопчиками?
- Прочитати про незнайомця.
- Як повелися хлопчики?
- В яких словах головна думка?
Вчитель. Я хочу, щоб і ви зростали добрими, дружніми, розуміли один одного, росли справжніми людьми.
VI. Фізкультхвилинка
- А зараз – відпочинемо. Гра «Зроби вибір». Якщо дитина робить добрі вчинки, ви плескаєте в долоні і стрибаєте, а погані – присідаєте.
Допомагає мамі.
Ображає друзів.
Береже природу.
Обманює.
Добре вчиться.
Насміхається з чужого горя.
Завжди вітається.
Допомагає літнім людям.
Кричить, коли хтось відпочиває.
Поступається місцем у транспорті.
Вчитель. Бачу, ви знаєте, що повинна робити добра людина.
VII. Читання та обговорення нових творів.
Вчитель.Сьогодні – нові твори, нові герої, які допоможуть нам зрозуміти найбільшу мудрість – людина приходить у цей світ для добра.
1.            «Хто кого веде додому».
      Читання вголос.
-         Як поверталися з садочка?
-         Як повелися хлопці через 12 років?
-          Чому повелися по-різному?
-         Хто сподобався? Чому?
2.     «Сива волосинка».
Читання мовчки. Завдання: визначте дійових осіб.
Читання парами.
-         Що побачив хлопчик у косі?
-         Про що запитав через кілька днів?
-         Від чого боліло серце матері?
-         Чи зрозумів хлопчик провину?
-         Творче завдання: придумайте продовження.
- Чому навчає? (Берегти своїх рідних).

VIII. Розв’язування моральних завдань
Вчитель. Ми постійно перебуваємо серед людей – у колі сім’ї, друзів, у школі, на вулиці. Всюди нам потрібно поводити себе так, щоб і навколишнім і нам було добре.

Робота в групах  : закінчити життєву ситуацію і зробити висновок. (4 групи обговорюють ситуації)
Маленьке пташеня випало з гнізда. Воно лежало на землі, безпорадно чекаючи допомоги. Це побачили Сашко і Маринка. Діти вирішили забрати пташеня додому. Над ними стурбовано літала мати пташеняти, ніби хотіла про щось їм сказати. Побачивши це, хлопчик і дівчинка…
Під час дощу серед двору з’явилася велика калюжа. Ніна, дуже гарно одягнена, поспішала у гості. По дорозі вона зустріла бабусю. Вона з розпачем дивиться на калюжу, у яку впала її палиця. Мабуть, старенька не могла самостійно її  підняти. Ніна на мить зупинилася і уявила свою бабусю в такій ситуації. Дівчинка поспішала, але…
У парку весело гралися діти. Вони підкидали і ловили мяч.  До них підїхав хлопчик у візку. У нього була травмована нога. Він сумними очима дивився на своїх однолітків і міцно притискав м’яч  до грудей. Петрик і Галинка помітили хлопчика. Вони…
Хлопчики і дівчатка гралися у схованки. Несподівано Сергійко спіткнувся і упав, він  розбив коліно.  Хлопчик   заплакав, у нього текла кров. Дівчатка кинулися до нього. Оленка почала заспокоювати Сергійка. Галинка, крім жалісливих слів…
Вчитель. Діти, важливо зрозуміти, що подібні історії можуть відбутися з кожним із вас. Мені дуже хотілося б, щоб ви були схожі на головних героїв, були чемними хлопчиками і  дівчатками. Щодня людина сама вирішує - чинити їй добро чи ні. Але знайте, що людина ,яка робить добро, є також щасливою, як і та кому вона його зробила.
IX. Творча робота.
1. Перевіримо роботу творчих груп.
1)Розглянемо малюнки наших художників на тему: «Як я уявляю добро і зло». (Діти пояснюють свої малюнки).
2)Наші юні письменники готували замітку до газети про добру людину, яка живе поруч. (Діти читають свої твори).
2. Робота над прислів’ями
- Як би ви закінчили прислів` я?
Хто людям добра бажає,…(той і собі має).
Добрий чоловік людям добро чинить і …(нікому не хвалиться).
Усе добре переймай, а…(зла уникай).
Вчитель. Запам’ятайте, ці мудрі вислови, вони обов’язково допоможуть вам стати порядними людьми і гідно жити на світі, бо «Хто творить добро – той творить життя».
        3.Гра «Зроби світ добрішим»
 Скринька добрих справ
- Любі діти, добро починається з вас, з ваших добрих справ. Нехай зараз кожен із вас пригадає і запише на паперовому сердечку ті добрі вчинки, які він робив за останній місяць.
Я гадаю, що наша скринька буде постійно поповнюватися вашими добрими справами.
- Дорогі діти, нехай ваші маленькі серця завжди будуть відкриті лише для добра.  Я впевнена, що сьогоднішній наш урок доброти переросте в щоденну потребу творити добро.
X. Підсумок уроку.
- Твори  В.О.Сухомлинського надзвичайно повчальні та цікаві.
Вправа «Незакінчене речення»:
Твори Сухомлинського вчать…(Любити, поважати батьків; бути чесними, добрими, справедливими і т.д.)
Вчитель. Читайте, збагачуйте свої знання, свою душу. Творіть добро, і воно повернеться до вас. Сьогодні ви гарно працювали, тому добро повертається до вас у вигляді гарних балів. А за взірець для свого життя візьміть ці слова:
Ти добро лише твори повсюди.
Хай тепло твої повнить груди.
Ти посій і доглянь пшеницю,
Ти вкопай і почисть криницю.
Волю дай, нагодуй пташину,
Поласкай і навчи дитину,
Бо людина у цьому світі
Лиш добро повинна творити.
Дякую за співпрацю.
IX.Домашнє завдання
- Наступний урок позакласного читання проведемо за темою «Природа – наш дім». Завдання до уроку та список літератури ви знайдете в куточку читача.

Список використаних  джерел

1. Виховання ціннісного ставлення до людини у молодших школярів. Частина 3/ упоряд. О.П. Третяк. – Х.: Вид. група «Основа», 2013. – 93 с.
2. Ковальова В.І. Творча майстерня. Становлення та розвиток творчої особистості молодшого школяра. - Х.:Вид.група «Основа», 2010. – 191с.
3. Лопатіна О.О. 600 творчих ігор для дошкільнят і школяриків/О.О.Лопатіна, М.В.Скребцова. – Х.:Вид.група «Основа», 2009. – 224. – (Серія «Етика»).
4. Матоніна Р.Д. Розвиток критичного мислення учнів початкових класів. – Х.:Вид. група «Основа», 2013. – 174 с.
5. Позакласне читання. Збірник художніх творів: Посібник для учнів 4 класу. --  П`яте вид., виправ. і доп./ Упор.: Будна Н.О., Головко З.Л. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2005. – 176 с.
6. Сухомлинський В.О. Вибрані твори в 5-ти т. – Т.5. – К.:Радянська школа,1977.
7. Сухомлинський В.О. Квітка сонця: Притчі, казки, оповідання / В.О.Сухомлинський; Пер. Д.С.Чередниченка. – Х.:ВД «Школа»,2012. – 240с.



Немає коментарів:

Дописати коментар