В.С.Кучерик,
вчитель початкових класів
НВК «Гайворонська гімназія –
ЗШ I –IIIступенів №5»
Кіровоградської області
ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ
« ЯК ПАВЛИК СПИСАВ
У ЗІНИ ЗАДАЧУ», « НАЙКРАЩА ЛІНІЙКА»
(урок українського
читання для учнів 4 класу)
Мета. Вчити орієнтуватися у структурі тексту, формувати уміння
визначати головну думку твору,давати характеристику головним дійовим особам,
порівнювати вчинки і поведінку персонажів, розвивати зв'язне мовлення;
виховувати віру у свої сили.
Обладнання. Портрет В.Сухомлинського.
Хід уроку
I. Мовна розминка.
1. Вправа на
формування уміння уточнювати і розширювати висловлювання.
Гра
«Закінчіть речення».
Учитель
починає речення, а школярі його закінчують.
Передбачається, що може бути декілька варіантів відповідей.
«Коли
закінчу школу,то …»
«Мені
хочеться знайти те місце, де …»
«Гарно жити
на світі,коли …»
«Справжній
товариш той,хто …»
« Я люблю
читати оповідання, в якому …»
2.Кросворд
«З якого це твору?»
- Прочитайте « ланцюжки» слів. Пригадайте, в яких творах
з читанки зустрічались ці персонажі і предмети.
1) Полиці, Господар, Могутній богатир, Вогненна
книга.(«Спляча красуня»).
2) Учитель, Віталик,Петрик, вогнегривий кінь.(«Кінь утік»)
3) Учителька Катерина Іванівна, учні, голубе небо,Валя.(«Я
хочу сказати своє слово»)
4) Старий майстер,Хлопчик,відбиток ніжки,старий
Чоловік,слід.(«Який слід повинна залишити людина на землі?»)
5) Юрко,домашнє завдання,батько,гвинтик. («Гвинтик»)
6) Про яку школу ідеться у творі « Що таке Школа під
Голубим небом?».(Павлиську)
7) Горобчик, Горобчиха ,Сонце,Вогонь.(«Горобчик і Вогонь»)
8) Сергійко,Петро,Максим, котик, квітка.(«Сергійкова
квітка»)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
-
Складіть усі
виділені букви і прочитайте прізвище автора усіх цих творів.(Сухомлинський)
-
Пригадайте, що ви
знаєте про Василя Сухомлинського. Чим особлива його творчість?
II. Повідомлення теми
уроку.
-
Сьогодні ми ознайомимось з новими творами
В.Сухомлинського, у яких він розповідає про випадки зі шкільного життя, коли у
начебто звичайних ситуаціях,
розкриваються невідомі досі риси характеру дітей.
III. Опрацювання
оповідання В.Сухомлинського «Як Павлик списав і Зіни задачу».
1.
Робота над заголовком твору.
Прочитайте назву оповідання. Чи можете передбачити, про кого воно буде?
Чому могла трапитися така ситуація, що Павлик списав задачу?
2.
Виразне читання оповідання вчителем.
-
Де відбулися
описані події?
-
То чому Павлик списав задачу у Зіни?
3.
Словникова робота.
а) Прочитайте швидко, без помилок,змінюючи слова
Зіна
у Павлик
задача у
над
зошит
дія
б) Читання « пірамідок» слів.
тож дома
питає
питань
помилка
похнюпив
учительська
почервонів
стурбований
розв'язувати
Читання пірамідок слів «луною» за вчителем, а тоді –
мовчки.
-
Які слова
спільнокореневі? Доберіть спільнокореневі до слів помилка,почервонів.
-
Поясніть синоніми
до слова стурбований
(схвильований,збентежений,знервований).
4. Повторне читання оповідання мовчки.
- Скільки
дійових осіб у творі? Назвіть головних і другорядних персонажів.
5. Аналіз змісту
твору.
- Чому Павлик
прийшов до школи стурбований? Чому Павлик не розв'язав домашньої задачі?
- З яким проханням хлопчик звернувся до Зіни? Що він
помітив у зошиті дівчинки? Чи сказав він про помилку Зіні? Поміркуйте, чому він
так вчинив.
- Які оцінки
отримали діти за домашнє завдання?Прочитайте,як Зіна і Павлик відреагували на
них?
- Які риси характеру Павлика виявилися у його вчинку?
- Як далі можуть скластися стосунки Зіни й Павлика?
- Чи знайома вам ситуація, описана в оповіданні? Чи
доводилося вам потрапляти у схожу ситуацію? Як ви з неї виходили?
6. Читання
оповідання в особах.
- З якою інтонацією треба читати слова Павлика? (
Схвильовано)
- А Зіни? ( з осудом,повчально)
7.Робота в
зошитах (с.35-36, завд. 1-3).
8.Робота з
ілюстрацією до оповідання.
- Розгляньте малюнок до твору .Знайдіть і зачитайте
уривок твору,який зобразив художник.
VI. Опрацювання оповіщання В.Сухомлинського « Найкраща лінійка».
1.
Підготовка до самостійного читання.
письмові праці
найкращі лінійка
ручної роботи
кострубата оцінки
гладенька
-
Що спільного у
словах кожної колонки? (Прикметники, іменники.)
-
Утворіть словосполучення,з'єднавши
слова I і II колонок.
-
Який іменник
поєднався з двома прикметниками? Поясніть значення слова кострубата.(З нерівною
поверхнею, шорстка.)
2.
Самостійне мовчазне або напівголосне читання твору з
наступним тестуванням.
Тест «Що з двох правильне?»
1.
Цей твір є …
а) казкою; б)
оповіданням.
2. Микола й
Роман були …
а)
однокласниками; б)
сусідами.
3.За письмові
роботи найкращі оцінки у …
а)
Романа; б) Миколи.
4. Після
уроку мови діти пішли …
а) у
майстерню; б)
додому.
5. Найкраща
лінійка вийшла у …
а)
Миколи;
б) Романа.
6. Для чого
Роман взяв свою лінійку до класу?
а) Йому було
шкода залишати її в майстерні.
б) Хотів
показати,що і він може зробити щось найкраще.
Відповіді: 1) б; 2) а; 3) б; 4) а; 5) б; 6) б.
3.
Повторне читання оповідання вголос.
-
Поспостерігайте за
зміною настрою у хлопців.
4.
Аналіз змісту з елементами вибіркового читання.
-
Які уроки згадує
автор у творі? Що учні робили на кожному з них?
-
Яку оцінку отримав
Роман за диктант? Який настрій мали хлопці на уроці рідної мови?
-
Прочитайте, які
лінійки вийшли у кожного з хлопців на
уроці праці. Як учитель оцінив їхні роботи?
-
Як змінився настрій
у Миколи і Романа?
-
Які здібності
виявили Микола і Роман?
-
Що автор хотів
показати своїм твором? Що він у ньому схвалює?(Потрібно не втрачати віри у свої
сили.)
-
Чи переживали ви
подібні почуття? Що найкраще виходить у вас? Що вам хотілося б робити краще?
5.
Розвиток зв'язного мовлення.
-
Продовжіть це
оповідання ще кількома реченнями.( Наприклад, про те ,як хлопці допомогли один
одному покращити свої оцінки з того предмета , який у них не виходив.)
6.
Робота в зошитах (с.36-37).
V. Підсумок уроку.
- Поміркуйте, що автор схвалює, а що засуджує у своїх
творах.
- Від чого автор
намагається застерегти читача? До чого заохочує?
Список використаних джерел
1.
Сухомлинський В. Народний учитель // Вибрані твори: В 5- ти томах.- К.: Рад. школа , 1977.
– т.5
2.
Калініченко Н.А., Перебийніс Г.М. Сучасники
Сухомлинського. – Кіровоград, 1998. – 260с.
3.
Сухомлинський В.О. Гаряча квітка. Оповідання і казки. – К.: Веселка, 1978. – с., іл.
4.
Сухомлинський В.О. Чиста криниця: Казки, оповідання, етюди: Для сімейного читання. – К.:
Веселка, 1993 – 287с.: іл.
Немає коментарів:
Дописати коментар