субота, 17 червня 2017 р.

Урок з української літератури для учнів 7 класу

                                                                          О.М.Чернега,
                                вчитель української мови
           і літератури
                                       НВК «Гайворонська гімназія –
                                    загальноосвітня школа І – ІІІ ст. № 5»
                             Кіровоградської області

ДМИТРО  БІЛОУС. «ЧАРИ  БАРВІНКОВІ»
(урок-літературознавче дослідження з позакласного читання
для учнів 7 класу)

      Мета і завдання:  проаналізувати збірку Дмитра Білоуса  «Чари барвінкові», дослідити її тематичне та жанрове розмаїття,  розвивати пізнавальну активність і творчі здібності учнів, утверджувати думку про те, що мова – духовний скарб народу; виховувати любов до України, рідної мови; довести, що художня література тісно пов'язана з життєвою мудрістю народу; прищеплювати любов до книги.
      Обладнання: портрет Д.Білоуса, ілюстрації учнів до збірки «Чари барвінкові», на плакаті – слова:
      У мові – чари барвінкові:
      Печаль і радість в ріднім слові.
      Із ним і в пеклі ти, і в раї.
      І просто серце завмирає.
                                      Д.Білоус
Хід уроку
І. Мотивація навчання учнів:
      а) організаційний момент;
      б) оголошення теми та мети уроку.
ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів.
      На дошці записані епіграфи до уроку:
      Немає
      Мудріших, ніж народ, учителів;
      У нього кожне слово – це перлина.
                                      М.Рильський
      Книга Дмитра Білоуса веде нас до наших коренів,без яких ми на землі - бур'ян, перекотиполе, люди без роду-племені.                                                                            
                                      Ю.Мушкетик
      1.  Вступне слово вчителя.
      Мова – це найдивовижніший скарб, який створила людина за всю свою історію. І вона навчилася використовувати його так, що слово приносило їй відчуття радості і краси, зворушувало людські серця.
      І сьогодні ми продовжуємо тему, яка знайшла своє відображення у вірші М.Рильсь-кого «Мова».  Пригадаємо слова нашого видатного земляка,  педагога і письменника  Василя Олександровича Сухомлинського, який у своєму записнику занотовує: «Дві рідні мови – це так само безглуздо, якби ми намагалися уявити, що одну дитину народили дві матері. У дитини є одна матір. Рідна. До смерті. До останнього подиху». Рідне слово має особливу силу, тому що, на думку В.Сухомлинського, воно «ввібрало в себе най- тонші порухи наших почуттів; у ньому закарбувалася душа, звичаї, традиції, радості і болі народу – всі його духовні цінності, творені століттями». Звернемося до збірки віршів «Чари барвінкові», автором якої є Дмитро Білоус, котрий створив багато книг для дітей: «Пташині голоси»(1956р.), «Лікарня в зоопарку» (1962р.), «Веселий кут» (1979р.), «Гриць Гачок» (1986р.). За переклади творів болгарських поетів Д.Білоус удостоєний премії ім. М.Рильського (1976р.), нагороджений болгарським орденом Кирила і Мефодія І-го ступеня. А збірку «Диво калинове» було відзначено Державною премією України ім. Т.Шевченка 1990р.
2.Бесіда:
-  Чи відоме вам ім'я Д.Білоуса? З якими його творами ви вже знайомилися раніше?  
-  Чи сподобалася вам збірка «Чари барвінкові»? Чим?                                                            -  До кінця уроку маємо відповісти на проблемне запитання, чи згодні ви з думкою Ю.Мушкетика про значення книги Д.Білоуса.
 -Ми сьогодні – дослідники. Ставимо перед собою завдання:
          •  прочитати напам’ять вірші, які сподобалися; визначити їхні теми;
    •  зробити спостереження над тим, які жанри представлені у збірці;
    •  дати відповідь на питання, чому ця книга захоплює і чарує читача; що спонукає людей різного віку писати листи автору збірки із словами вдячності.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу.

      1.Слово вчителя.
      Для того щоб краще зрозуміти творчість письменника, потрібно ознайомитися із його життєвим шляхом, визначити, що сформувало його як особистість.
      У нас були створені дослідницько-пошукові групи, які виконали підготовчу роботу. Це біографи, народознавці та ілюстратори, котрі допоможуть нам зрозуміти, яким був шлях автора до книги.
      2. Повідомлення біографів ( ознайомлення  учнів із життєвим шляхом Д.Білоуса за планом).
      1.  Дитячі роки.
      2.  Участь у трудовій комуні А.С.Макаренка.
      3.  Життя поета у воєнні та повоєнні роки.
      4.  Навчання у Київському університеті.
      5.  Робота в літературних журналах.
      6.  Перекладацька діяльність.
       3. Повідомлення народознавців (пояснення, чому збірки мають такі назви,що означають для нашого народу калина та барвінок).
      Калина – символ кохання, краси, щастя. Навесні калина вкривається білим цвітом і стоїть, як наречена, в білому вбранні, а восени палахкотить ґронами червоних плодів. Калиною уквітчують весільний коровай, оселю, з нею печуть смачні пироги, лікуються.                   Хрещатий барвінок здавна в народі вважався символом вічності. Існує легенда.
     … Ця рослина, коли ще не мала своєї назви, дуже заздрила запашній фіалці, бо та була у великій шані серед людей. І тоді вона звернулася до богині Флори, щоб та подарувала їй аромат, красу і людську любов. Однак не всесильною була богиня квітів і весни, не змогла вона нагородити рослину великою красою. Зате дала їй гучну назву «вінка», що означає «перемога». Що ж переможного побачили люди в цій скромній, із синіми квіточками, рослині – вічнозеленій окрасі наших гаїв, садів? У ній прихована могутня цілюща сила перемагати тяжкі недуги. За це люди подарували барвінкові свою любов.
1.     Виразне читання віршів.
           (Учні, прочитавши вірш напам'ять, пояснюють, чим зацікавив їх цей твір. Ви-      значають тему (мотив) поезії).
Ø «Чари барвінкові»  (краса і багатство рідної мови);
Ø «Світ бабусиних казок»  (спогад про дитинство);
Ø «Колядник»  (звичаї та традиції нашого народу);
Ø «Що підказує Лтава?»  (походження та значення фразеологізмів).
(Теми віршів, записані на окремих аркушах, прикріплюються на дошку).
2.      Кросворд «Мандруємо жанрами».
      На цьому етапі уроку знадобиться допомога ілюстраторів, які створювали свої малюнки до загадок.
      Розгадавши кросворд, дізнайтеся, яке слово від вас «заховано». Подумайте, яке відношення воно має до нашого уроку?



      1) Метафоричний вислів розповідного або питального характеру, розрахований на догадливість, кмітливість тих, хто розгадує. (Діти розгадують загадки, що є у збірці «Чари барвінкові»).
2) Слово, що утворене від французького «гра слів» - переважно комічне переосмислення слів і виразів на основі їх багатозначності.
3) Слово, що утворене від грецького «крайній» та «віршовий рядок» - поетичний твір, у якому початкові літери кожного, прочитані згори вниз, утворюють слово або фразу. (Учень читає акростих «Світлий храм»).
4) Веселий, розважальний твір переважно малої форми.
5)  Загадка, в якій загадане слово ділиться на декілька частин – окремих слів. (Учень читає шараду «Є така країна в білім світі»).
6)  Дуже складна загадка.
6. Робота з ілюстрацією.
 - Чи вдало художник (учитель малювання) створив ілюстрацію до збірки? Які рослини, предмети зобразив? Чи правильно, на вашу думку, використана кольорова гама?
ІV.  Підведення підсумків.
      Ми дослідили, у чому секрет популярності збірки. Дамо відповіді на питання.
      Прийом «Мікрофон».
1.     Чому книга чарує і захоплює читача?
      (Тому що вона цікава, у ній є вірші, котрі допомагають пізнати світ мовних явищ; із віршів збірки ми дізнаємось про минуле нашого народу, про традиції та звичаї, про народну мудрість).
2.     Чого навчає нас ця книга?
      (Вчить любити та шанувати рідну мову, бути спостережливими, відчувати, розуміти відтінки значення слова, бути культурною людиною).
3.     Чому цю збірку цікаво читати і дітям, і людям старшого віку?
      (Тому що в ній можна знайти вірші на різні теми, твори різних жанрів, що задовільняє різні смаки читачів).
4.     Чи згодні ви зі словами Ю.Мушкетика, котрі записані як епіграф до уроку?
      Заключне слово вчителя.
     Отже, треба не тільки вивчати мову, а й вчитися бачити те, що на перший погляд і непомітне, треба вчитися бачити красу, мелодійність, невичерпне образне багатство рідної мови. Ми маємо плекати й розвивати мову, аби передати її наступним поколінням.
V. Оцінювання.
VІ. Домашнє завдання.
1.     Написати листа Д.Білоусу, в якому розповісти про свої враження від збірки «Чари барвінкові».
2.     Спробувати створити самостійно акростих, головоломку або каламбур.
3.     Створити власну ілюстрацію до збірки (за бажанням).
Список використаних джерел
1.     Білоус Д.Г. Диво калинове; Чари барвінкові: Вірші: Для мол. та серед. шк. віку . – К.: Веселка, 1994. – 205 с.
2.     Ігрові технології навчання на уроках української мови та літератури. 5-11 класи / Упоряд. Л.В.Бутрин – Тернопіль – Харків: Ранок, - 176 с.
3.     Сухомлинський Василь. Вибрані твори: у 5 т. – т.3 – с.202.
4.     Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук. метод. посібн. / О.І.Пометун, Л.В.Пироженко; За ред. О.І.Пометун. – К.: А.С.К., 2006. – 192 с.


Немає коментарів:

Дописати коментар