субота, 17 червня 2017 р.

Урок з позакласного читання для учнів 4 класу

Рабенюк С.Д., вчитель початкових класів
загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с Могильне
Гайворонського району
Кіровоградської області

Тема. Людські чесноти  - доброта
(урок позакласного читання для учнів 4 класу)

Мета: продовжити ознайомлення учнів із людськими чеснотами; довести до свідомості дітей, що добро твориться безкорисливо; розвивати бажання творити добро й уникати злих учинків; виховувати чуйність, доброзичливість.

Тип уроку: урок-міркування з елементами інсценізації.

ХІД УРОКУ

I.   ПРИВІТАННЯ. НАЛАШТУВАННЯ НА УРОК
Учитель
Ми вітаємо гостей
В нашім теплім, світлім класі.
Ви вітаєтеся як?

Діти (разом). Ось так! Добрий день!
Учитель. Тихо сядете ви як?                             
Діти (разом). Ось так!
Учитель. Настрій зараз ваш який?       
Діти (разом). Ось такий!

Учитель. Я рада, діти, що маєте гарний настрій, хочу подарувати вам урок, на якому ми бу­демо думати, розмірковувати, радитися, дивитися    й придивлятися, слухати й прислухатися. На сьо­годнішній урок мені потрібні ваші добрі й люблячі серця, адже будемо шукати відповіді на важливі
запитання.

IIАктуалізація опорних знань. Перевірка домашнього завдання

1.  Бесіда
— Про які людські якості ми говорили на попе­редніх уроках? (Увічливість, щедрість, делікат­ність)
— Яку людину ми можемо назвати ввічливою? (Яка дотримує правил пристойності, чемну, ви­являє уважність, люб'язність.)                                 
— Доберіть синоніми до слова ввічливий. (Приємний, чемний, тактовний, вихований, корек­тний, делікатний)
— Слово ввічливість пишеться з двома «в». Чому? Хто пам'ятає? (Воно утворилося від злит­тя двох слів «в» і «вічі» та означає «той, хто дивиться у вічі».)
— Яку людину можна назвати щедрою? (Яка охоче ділиться, не шкодує витрачати що-небудь для інших людей.)
— Доберіть синоніми до слова щедрий. (Ще­дротний, нежадібний)


ІІІ.  Перевірка домашньої творчої роботи

— Перевірмо, як ви впорались із домашнім за­вданням. Зачитайте міні-твори на тему «Яку лю­дину я вважаю щедрою?»

Додаткові запитання
•  До чого призводять агресивність і грубість?
•  Що означає бути делікатним?
•  Чи багато друзів мають жадібні діти? Чому?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1.     Вправа «Хто я?»

— Діти, дайте відповідь на запитання «Хто ти?», але не називайте ані своїх імен, ані прізвищ. Як ви про себе можете сказати?
•   Дівчинка — хлопець.
•   Учень — учениця.
•   Син — донька.
•   Брат — сестра.
•   Українка — українець.
•   Людина.
— Кожен із вас живе у суспільстві, визначає себе як члена різних суспільних груп. Дещо із часом змінюється, маленькі дівчатка і хлопчики стануть дорослими. Учні закінчать школу, пере­йдуть у категорію студентів, а ще за кілька років матимуть різні професії. Упродовж усього життя ми залишаємося членами нашої сім'ї, жителями своєї країни, а найголовніше — людьми.

2.     Вправа «Один, два, чотири — усі разом!»

Учитель. Дайте відповідь на запитання од­ним словом: «З чого починається людина?». (Людина починається з батьківської любові один до одного)
— Народна мудрість каже: «Людина почина­ється з добра». Саме про цю найвищу чесноту — доброту — і йтиметься на нашому уроці. Тема на­шого уроку — «Людські чесноти.  Доброта».

3.  Вправа «Очікування»
— Що очікуєте від уроку?
♦  Я хочу дізнатися...
♦   Я хочу зрозуміти...
♦   Я хочу навчитись...

IV. ОПРАЦЮВАННЯ ТЕМИ УРОКУ

1. Словникова робота
— Як ви розумієте вислів «Людина починаєть­ся з добра»? (Першою в житті дитина бачить  свою матір, а мати – почато у всьому, не може бути поганою, злою)
(Звернути увагу дітей на слово «починаєть­ся». Поки людина не навчилася робити добро, то й не стала ще людиною.)
— Як ви вважаєте, якою повинна бути людина, щоб її можна було назвати доброю?
— Як тлумачить словник поняття «добро» і «доброта»?
Добро — корисна справа, вчинок.
Доброта — стан душі людини, чутливе, дружнє ставлення до людей.
Бути добрим — допомагати одне одному, уміти відчувати того, хто потребує допомоги.
3.     Фізкульхвилинка

— А зараз ми зарядимося позитивною енергією за допомогою фізкульхвилинки.
Я всміхаюсь сонечку:
— Здрастуй, золоте! —
Я всміхаюсь квітоньці —
Хай вона цвіте!
Я всміхаюсь дощику:
— Лийся, мов з відра!
Друзям усміхаюся
— Зичу їм добра!

— Заплющте очі! Пригадайте найніжніші, найласкавіші слова. Подумки пошліть їх своїм рідним. Дякую!
—  Поверніться одне до одного. Подаруйте по­смішку товаришеві. Побажайте удачі!
Дякую! Сідайте!

ІУ.  Актуалізація  опорних знань.

—  Зупинімося на хвилинку. Час зустрітися з людиною, автором понад півтори тисячі опові­дань і казок для дітей, які вчать бути і добрими, і мудрими, і чуйними. Він створив незвичайну школу, школу під блакитним небом. Туди прихо­дять учні, щоб стати людьми великої душі, розум­ними і сердечними, мудрими мислителями. Хто є вчителем цієї незвичайної школи? Він — перед вами! (Портрет В. Сухомлинського)
— Так, це Василь Олександрович Сухомлинський. Саме йому належать слова: «Серце має бути сховищем добрих почуттів. Без них воно стає байду­жим. А від байдужості до жорстокості один крок».
— Василь Сухомлинський написав для вас, мої любі учні, дуже багато творів. З-під його пера ви­йшли чудові збірки. Сьогодні ми послухаємо опо­відання «Щоб ти став кращим».

ЩОБ ТИ СТАВ КРАЩИМ
         Дідусь з онуком йшли великим лісом.
 Ледь помітна стежинка звивалась поміж висо­кими деревами.
Вечоріло. Подорожні втомилися. Дідусь уже збирався заночувати десь під кущем, аж тут хлоп­чик побачив у гущавині хатинку.
— Дідусю, он хатинка! — радісно вигукнув онук.— Може, в ній переночуємо?
— Так, це хатинка для подорожніх,— сказав Дідусь.
Вони зайшли в лісову хатинку. У ній було чи­сто, на стіні висіла гілочка з ялинки. За народним звичаєм це означало: заходьте, будь ласка, любі гості.
Дідусь і онук підійшли до столу й побачили на ньому свіжу хлібину, глечик з медом і кілька вели­ких сухих рибин. Поруч лежала маленька гілочка ялинки.
На вікні — відро з водою.
Дідусь і внук умилися і сіли вечеряти.
—  Хто це все поставив на стіл? — питає онук.
— Добрий чоловік,— мовив дідусь.
—  Як це так? — дивується онук.— Залишив нам добрий чоловік їжу, а ми й не знаємо, хто він.
Для чого ж він старався?
— Щоб ти став кращим, — відповів дідусь.

►► Бесіда

— Хто йшов лісом?
— Що побачили дідусь з онуком у лісовій хатинці?
—  Хто приготував хатину для подорожніх?
—  Чого автор хотів нас навчити? (Добро по­трібно робити і незнайомцям. Не чекайте на по­дяку за добро.)
— Василю Сухомлинському належать сло­ва, що є провідною думкою сьогоднішнього уро­ку: «Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди».       
 Робота за прислів'ями
—  Український народ не оминув своєю ува­гою теми добра і зла. Свою мудрість українці бе­режуть і передають дітям у спадок. Попрацюймо з прислів'ями!
Попрацюйте у парах та складіть прислів'я з двох частин.
Картки — у дітей на партах та на екрані.

Добро робити                            лихому всі лихі.
Доброму всі добрі                     сам лиха діждеться.
Хто кому лиха зичить,             ніколи не пізно.
Добрий піклується про             світить для всіх.
людей,                                      поганий про себе.
Справжнє добро, наче сонце,

—  Ви гарно упорались із завданням. Споді­ваюсь, що мудрість українців знайшла місце й у ваших серцях. Хочу, щоб ви поміркували ще над одним прислів'ям.
Добрий не той, хто вміє робити добро, а той, хто ніколи не чинить зла.
— Як ви розумієте ці слова?

V. ПІДСУМОК УРОКУ

►► Бесіда

—  Про що ми говорили на сьогоднішньому уроці?
— Що нового дізналися?
—  Що найбільше сподобалося і запам'ята­лося?
—  Як ви вважаєте, яка людина сильніша і му­дріша — добра чи зла?
—  Уміння пробачати — це ознака сили чи слаб­кості?
—  Чи може добра, милосердна людина відпо­відати образою на образу?
—  Що краще: робити добро комусь чи коли роблять добро тобі? Чому?
—  Яке добро? Якби ви відповіли одним сло­вом? (Щире, тепле, вірне, милосердне, душевне, сердечне)
—  Що робить добро? (Співчуває, тішить, ми­рить, допомагає, підтримує, береже)
— Розплутайте слова та дізнайтеся, якими ще словами можна замінити слово добрий.
—  Сподіваюся, мої дорогі учні, ви запам'ятали всі ці гарні слова і допоможете їм ожити.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

С. 43-44 (за підручником), с. 25 (за зошитом). Для дівчаток:
1)  вивчити прислів'я про добро, доброту;
2)  скласти казку про доброту;
3)  створити ескіз медалі «За доброту!», уміти за­хистити свій ескіз.
Для хлопчиків: створити «правила доброти» для свого класу.

Список використаних джерел.
1.     Видавнича група  «Основа  Шурнок  «Початкове навчання» січень, 2014 р. С. 72.
2.     Молода Україна: Вірші, оповідання,  казки, байки і загадки  (Упоряд.,  передмова та примітки  О.М.  Такончук. – К. Веселка) 1993 р.

3.     Нестайко В.З. казкові пригоди і таємниці: Повісті – казки: Для мол. шк..  влу. – К. Веселка,  Тернопыль: Навчальна  книга, Богдан, 2003 р.

Немає коментарів:

Дописати коментар