субота, 17 червня 2017 р.

Урок позакласного читання для 2 класу

                                                                  Н.Г.Волощук,  учитель початкових класів
загальноосвітньої школи
І-ІІІ ступенів с. Солгутове
Гайворонського району
Кіровоградської області


ВАСИЛЬ СУХОМЛИНСЬКИЙ «ЛЕДАЧА ПОДУШКА»
(урок позакласного читання, 2 клас)

Мета і завдання: вчити дітей розуміти основну ідею твору, переказувати оповідання зв’язно, близько до тексту, збагачувати словниковий запас учнів; познайомити з педагогічною і творчою діяльністю В.Сухомлинського; розвивати швидкість читання, мовлення, творче мислення молодших школярів; виховувати бажання наслідувати позитивні якості героїв прочитаного твору, організованість, самодисципліну.
Обладнання: портрет В.Сухомлинського, «біографічне дерево В.Сухомлинського»,  картки з оповіданням В.Сухомлинського «Ледача подушка».
Хід уроку
І .Організація класу.
-         Добрий день, діти. Бажаю вам гарного настрою, доброзичливого ставлення до товаришів. Посміхніться один одному. Запрошую вас на урок позакласного читання.
ІІ. Релаксація та вправи для розвитку мовно-слухової уваги.
Сядьте зручно, заплющте оченята та уявіть себе листочком, позолоченим осінню. Вас весело гойдає вітерець і тут ви бачите… школу.Ви потрапили до класу і почули завдання:  «Спіймати спільний звук у словах : парта, липка, пиріг, сапа. Та й залишились на уроці, дмухнули на кульбабку, задули свічечку, надули повітряну кульку, поклацали язичком.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
-         Що таке оповідання?
-         Чим оповідання відрізняється від вірша? … від казки?
-         Які оповідання ви читали і які вам найбільше сподобались? Чим?

Сьогодні на уроці ми теж читатимемо оповідання. Перш, ніж узнати про що оповідання, відгадайте загадку.
Загадка
Спить на ліжку біла сплюшка,
В неї аж чотири вушка,
Всі цю сплюшку звуть … (подушка).
ІV. Повідомлення теми і мети уроку..
Сьогодні на уроці ми будемо читати та обговорювати оповідання Василя Сухомлинського «Ледача подушка».
Вправа «Очікування»

-                     Чого навчить цей урок? (створюємо на дошці павутинку)
Завдання. Ким працював Василь Сухомлинський, ви дізнаєтесь, прочитавши ці слова. (На папері написані два слова: «вчитель», «директор». Букви розташовані не по порядку. Перша – найбільша, остання – найменша).
V. Робота над темою уроку.
1. Створення «біографічного деревця Василя Сухомлинського» ( на дошці намальоване дерево, до нього вчитель прикріплює важливі дати із життя В.Сухомлинського та коментує їх).
28 серпня 1918 року Василь Олександрович Сухомлинський народився в с. Василівка  Онуфріївського району Кіровоградської області (Херсонська губернія) в родині селянина-бідняка. Ріс він звичайною дитиною, з серцем чутливим і щирим, наповненим ніжністю і любов’ю до людей та навколишнього світу.
Після закінчення школи Василь Олександрович вирішив присвятити своє життя навчанню і вихованню дітей. Тому і обрав освітянську ниву.
Ось таким юнаком, у червні 1934 року, він почав навчання на факультеті мови й літератури Кременчуцького педінституту, але змушений був  залишити навчання в зв’язку з хворобою. У 1936 році В.О.Сухомлинський продовжив навчання на заочному відділі Полтавського педінституту.
Після закінчення інституту був направлений до Онуфріївської середньої школи, де працював до липня 1941 року. Плани і задуми молодого вчителя були перервані війною.
А з 1948 року і до останнього подиху свого життя (2 вересня 1970 р.) В.Сухомлинський  - незмінний директор Павлиської середньої школи.
Дуже любили вихованці Василя Олександровича уроки мислення серед природи.
«Школа радості» - так називали діти свою середню школу.
На пришкільній ділянці ріс сад і виноградник. Вчитель любив працювати разом зі своїми учнями.
В.О.Сухомлинський тісно зв’яний зі школярами усіх вікових груп: для них він - старший товариш, який щиро поділяє  хвилювання дитинства і юності. Поважайте учня – така перша заповідь, утверджувана директором і всім викладацьким колективом Павлиської школи.
У 1968 році за велику наукову роботу і плідну педагогічну діяльність В.О.Сухомлинському було присвоєно високе звання Героя Соціалістичної Праці. Ось дивиться на вас з портрета (портрет) вдумливим поглядом Василь Сухомлинський.
2. Словникова робота.
(На дошці записані слова та сполучення слів. Учні їх читають, пояснюють значення слів).


Таємниця
Пошепки
Лінощі
Наступного дня
Дотепна порада
Лукаво посміхався


Рано - пораненьку
 3. Вправа на розвиток швидкого читання. Гра «Швидше до вершини». (Учні читають  слова наввипередки).
                                                        хата    вуса
                                             рано                  лава
                                   взяла                                    внесла
               ліжко                                                          школа
подушка                                                                                   ледача                                    
  лінощі                                                                                                         повітря
4. Читання тексту вчителем.
5. Бесіда за прочитаним.
- До чого не могла звикнути першокласниця Яринка?
- З яким проханням вона звернулася до дідуся?
- Що порадив дідусь Яринці?
- Як дівчинка виконала його пораду?
- Чому посміхався дідусь, коли дівчинка вибивала подушку?
- Хто ж був насправді ледачим?
- Чи є у когось з вас теж «ледача подушка»?
- Що б ви порадили Яринці?
6. Фізкультхвилинка
Я називатиму вам слова. Якщо це слово означає предмет, який є у школі, ви присідаєте, якщо ж він не має відношення до школи – ви піднімаєтесь на носочки і тягнете долоньки догори).
7. Читання тексту учнями.
* Мовчки.
* Напівголосно.
*Дощиком.
* Ланцюжком.
8. Робота над текстом.
Завдання 1. Скільки разів у тексті повторюються такі слова: вставати, не хочеться?
Завдання 2.
Загадка
Він в алфавіті - десь в кінці,
У нього усміх на лиці.
Не хизується, але…
Нам без нього буде зле,
Бо як тільки він у слові,
Слово – мякше для вимови. який знак)
-                    Назвати всі слова з мяким знаком. Чи позначає мякий знак який-небудь звук? Яка роль мякого знака в словах?
Завдання 3.
Загадка
Я такий же як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі…(апостроф)
-                     Чи є у тексті слова з апострофом?
-                     Назвіть декілька слів, в яких пишеться апостроф.
-                     Скільки звуків  позначають літери я, ю, є, ї після апострофа?
Гра «Складіть слова» ( букви та склади записані на кольорових листочках, буква і склад одного слова має співпадати по кольору)
 В      ЯСО         М               ЮН                     ЯТЬ                         П
Завдання 4.
Дайте відповіді реченнями з тексту.
- До чого не могла звикнути першокласниця Яринка?
- З яким проханням вона звернулася до дідуся?
- Що порадив дідусь Яринці?
- Як дівчинка виконала його пораду?
9. Повторне читання тексту дітьми.
10. Гра «Розсипанка»
Під малюнком напис був.
Котик йшов, хвостом махнув –
Та й розсипав букви всі.
Ти ж хутенько їх збери.
І, як правильно розставиш –
Слова швидко прочитаєш. ( Виходять слова ДІВЧИНКА ЯРИНКА.)
Завдання. Поділити слова на склади, поставити наголос.
11. Переказ тексту учнями.
12. Гра «Зберіть дівчинку Яринку до школи».
Завдання. Швидко прочитати слова із звуком [р], що означають предмети, які треба взяти до школи.


Ручка
Книжка
Олівець
Транспортир
Папір
Буквар
Картон
Форма
Гумка
Зошит
Портфель
Підручник
Фарба
Альбом
Лінійка
Лялька                                                                   
Трактор
Тарілка




13. Гра «Словотвір. Допоможіть Яринці.»
Слова спокійно жили в книжці,
В яку вдалось пролізти мишці.
Вона початки відкусила,
У  себе в нірці схоронила.
…кола, …душка, …ємниця, …уса, …ата, …дусь, …іжко, …ринка, …івчинка.
VІ. Підсумок уроку
Гра «Мікрофон»
- Яке оповідання опрацьовували на уроці?
- Хто написав це оповідання?
- Що ви запам’ятали із біографії Василя Сухомлинського?
- Чого вчить нас це оповідання?
- Чи справдились ваші очікування? (повертаємось до павутинки «Очікування» на початку уроку)
Домашнє завдання
Прочитати оповідання В.Сухомлинського «Ледача  подушка» та переказати його так, ніби це трапилося з вами, намалюйте  малюнок до цього твору.
Оцінювання (вербальне)

Список використаних джерел
1.                Телячук В.П., Лесіна О.В. Інноваційні технології в початковій школі. – Х.: Основа, 2008. - 233с.
2.                Сиротенко Г.О. сучасний урок: інтерактивні технології навчання. -Х.: Основа, 2003. - 80с.
3.                Нетрадиційні уроки в початковій школі. 2 клас / укладач Л.І.Нечловод. – Харків: ТОРСІНГ ПЛЮС, 2007. – 128с.
4.                Сучасний урок у початковій школі / упорядник Г.Ярош, Н.Сєдова. – Х.: Основа, 2007.

5.                Сухомлинський В.О. квітка сонця. Притчі, казки, оповідання. – К.: Школа, 2009.

Немає коментарів:

Дописати коментар