Безносюк
А.М., вчитель початкових класів
ЗШ І-ІІІ
ступенів
с.
Казавчин
Гайворонського
району
Кіровоградської
області
Інтелектуальна
гра-розвага
на основі творів
В.О.Сухомлинського.
Мета: продовжувати знайомити дітей з творами
В.О.Сухомлинського, пробуджувати їхній інтерес до читання цих творів; виховувати
бажання бережно ставитися до природи, берегти її; викликати бажання діяти, підпорядковуючи
свої дії принципам моралі: «Твори добро, красу і радість
на Землі!»
Обладнання: твори В.О.Сухомлинського
Хід заходу
Вчитель
Здрастуйте, люди добрі
Ті, хто пройшов до нас!
Наші діти і дорослі,
Раді бачити всіх вас!
Життя людей на Землі іноді порівнюють із зірками на небі: народжуються і вмирають люди, з’являються
і гаснуть зорі на небі. І в кожної людини в житті, як і зірок, настає такий час, коли про
неї дізнаються інші, коли її вітають з успіхом, разом з нею радіють за цей успіх,перемогу
чи якусь визначну подію в житті. Ось тоді й кажуть, що настав «зоряний час», тобто
серед інших людей, серед непомітних днів, годин, настав час, коли людина засяяла, як зірка в небі. Буває, що
людина проживає все життя, а «зоряний час»
для неї так і не настав. А це від того, що
не ту дорогу в житті обрала людина, не тією стежкою пішла. «Зоряний час» може прийти як до дорослого
так і до дітей, він може прийти і до таких дітей, як наші діти. Нам хочеться, щоб
кожен з них став хоч би маленькою зірочкою. І щоб ця зірочка обов’язково була доброю,
розумною, вихованою. Для цього ми й допомагаємо дітям впевнено ступати на дорогу
життя. А дорога життя великі довга. І туди ведуть стежини. Зараз тут відбудеться конкурс – гра «Зоряний
час». До сьогоднішнього свята готувалися всі: хтось буде учасником, а
хтось - вболівальником, але змагатись будуть всі. А ще у нас буде група підтримки-наші
гості і глядачі. Сьогодні стежини «Зоряного часу» поведуть нас всіх сторінками творів В.О.Сухомлинського - вчителя письменника, видатної людини, який все своє життя
присвятив дітям.
Довідкове бюро: Василь Олександрович Сухомлинський народився в селі Василівка
Кіровоградської області. У родині було четверо дітей - усі стали учителями. Та
одному з них випало стати Учителем з великої літери. Його мудре слово і сьогодні навчає людей не тільки в Україні, а
й в усьому світі. Близько 23 років керував він звичайною школою у селищі
Павлиш, що поблизу міста Кременчук. І за ці роки підняв сільську школу до рівня
найкращих у країні, написав майже півсотні наукових праць та понад 600наукових
статей з педагогіки - науки про навчання, а також близько 1200 оповідань та
казок для дітей. Але найголовніше –він навчив розуму, виховав та випустив у
життя кілька поколінь школярів. Любов до дітей – ось що насправді було головним
у його житті. І свою головну книгу він так і назвав: «Серце віддаю дітям». Учитися
в школі Сухомлинського було легко і цікаво. Він навіть придумав для неї
спеціальну назву: «Школа радості». Це означало, що навчання у такій школі має
давати учням радість. Радість від здобуття нових знань, від спілкування з
друзями та учителем. Радість від усвідомлення того, що з тебе росте Справжня
Людина.
Уроки
часто проходили не в приміщенні, а у «зелених класах», просто неба, у лісі чи
саду. Це були уроки виховання любові до рідного краю, до Батьківщини. Адже саме
так і починається любов до своєї країни: з любові до яблуні біля твоїх воріт,
до криниці на вулиці, до лелеки в полі. І характер майбутньої дорослої людини
виявляється у ставленні дитини до песика чи кошеняти, у повазі до мами й тата,
бабусі з дідусем, сусідів, учителів та товаришів. «З малих років учись жити
так, щоб тобі було добре, приємно, коли робиш добро для людей, і неприємно,
коли зробив щось погане, негідне»,- ці слова Василя Олександровича дуже прості
й водночас дуже справедливі. Так само й зрозумілі його оповідання й казки. Їх
треба читати повільно, аби добре зрозуміти що саме хотів сказати автор. Адже
кожне з них навчить тебе чогось, дасть пораду, а іноді змусить замислитися:а як
би ти вчинив на місці героїв? Правильно
і добре буде, якщо читати цю збірку
разом з татом, мамою. Не соромитися обговорювати з ними прочитане, ставити
запитання, розмірковувати над поведінкою героїв. І тоді відчуєте чарівну
мудрість цієї книги, яка допоможе тобі навчитися відрізняти добро від зла,
підкаже правильну поведінку в тій чи іншій ситуації, навчить бути хоробрим і
наполегливим, доброзичливим і вихованим,
відвертим та чуйним до інших. Василь Олександрович Сухомлинський народився в селі Василівка
Кіровоградської області. У родині було четверо дітей - усі стали учителями. Та
одному з них випало стати Учителем з великої літери. Його мудре слово і сьогодні навчає людей не тільки в Україні,
а й в усьому світі. Близько 23 років керував він звичайною школою у селищі
Павлиш, що поблизу міста Кременчук. І за ці роки підняв сільську школу до рівня
найкращих у країні, написав майже півсотні наукових праць та понад 600наукових
статей з педагогіки - науки про навчання, а також близько 1200 оповідань та
казок для дітей. Але найголовніше –він навчив розуму, виховав та випустив у
життя кілька поколінь школярів. Любов до дітей – ось що насправді було головним
у його житті. І свою головну книгу він так і назвав: «Серце віддаю дітям». Учитися
в школі Сухомлинського було легко і цікаво. Він навіть придумав для неї
спеціальну назву: «Школа радості». Це означало, що навчання у такій школі має
давати учням радість. Радість від здобуття нових знань, від спілкування з
друзями та учителем. Радість від усвідомлення того, що з тебе росте Справжня
Людина. Уроки часто проходили не в приміщенні, а у «зелених класах», просто
неба, у лісі чи саду. Це були уроки виховання любові до рідного краю, до
Батьківщини. Адже саме так і починається любов до своєї країни: з любові до
яблуні біля твоїх воріт, до криниці на вулиці, до лелеки в полі. І характер
майбутньої дорослої людини виявляється у ставленні дитини до песика чи
кошеняти, у повазі до мами й тата, бабусі з дідусем, сусідів, учителів та
товаришів. «З малих років учись жити так, щоб тобі було добре, приємно, коли
робиш добро для людей, і неприємно, коли зробив щось погане, негідне»,- ці слова
Василя Олександровича дуже прості й водночас дуже справедливі.
Так само й зрозумілі його оповідання й казки.
Їх треба читати повільно, аби добре зрозуміти що саме хотів сказати автор. Адже
кожне з них навчить тебе чогось, дасть пораду, а іноді змусить замислитися:а як
би ти вчинив на місці героїв?
Правильно і добре буде, якщо читати цю збірку разом з татом, мамою. Не
соромитися обговорювати з ними прочитане, ставити запитання, розмірковувати над
поведінкою героїв. І тоді відчуєте чарівну мудрість цієї книги, яка допоможе
тобі навчитися відрізняти добро від зла, підкаже правильну поведінку в тій чи
іншій ситуації, навчить бути хоробрим і наполегливим, доброзичливим і вихованим, відвертим та чуйним до інших.
Навчить бути Справжньою
Людиною.
Отже розпочинаємо гру -
конкурс.
Ведуча: Перша стежина, на яку стануть наші учасники, це «стежина удачі». На стежину удачі зараз будуть виходити
по черзі учасники. Потрібно :
- вийти на стежину не просто, а
по - особливому, не повторюючи один одного;
- назвати себе;
- розказати коротко про себе, який
ти (яка) підбираючи слова на ту букву, з якої починається ім’я. Отож, увага! Запрошується
майбутня зірка…
САШКО: спокійний, сильний, сміливий, старанний, самостійний,
суворий, скромний, справедливий, свій, серйозний…
ВІКТОР: вродливий, веселий, відповідальний, всевладний, вірний,
великий, ввічливий, вдумливий,
вихований, відважний ….
ДМИТРО: добрий, довірливий,
домашній, діловий, дивний, допитливий, душевний, дорослий, добродушний, дружний, доброзичливий…
КОЛЯ: кумедний, капризний, кмітливий, крутий, красивий, коханий,
культурний, кремезний…
ОЛЕГ: обережний, одинокий, охайний, освічений…
ПЕТРО: приємний, прекрасний, привітний, порядний, правдивий,
працьовитий…
ЖАННА: жвава, жива, жадібна, жорстока…
ГАННА: горда, грайлива, гнучка, голосиста, гуманна, грамотна…
Ведуча: - Отже, ось вони перед Вами, учасники
конкурсу. Можемо дізнатися, хто ж них отримав за перший конкурс перші зірки. Перша
сходинка – стежинка виявилась вдалою для…ВІТАЄМО! І вирушаємо далі. Наступною стежкою буде СТЕЖИНА «ЛІТЕРАТУРНА».
- Послухайте, будь ласка, уривок
з оповідання В.О.Сухомлинського і скажіть його назву.
1. «- Бабусю я нестиму з
лісу ваше пальто…»
(«По волосинці»).
2. «- Дивіться, на календарі
вже весняний листочок».
(«Як Оленка хотіла весну наблизити»).
3. «- Микола поклав пташеня
за пазуху й поліз на тополю. Від страху в
нього тремтіли руки й ноги.»
(«Як Микола став хоробрим».)
4. «- Серед ночі Сергійко прокинувся. Його розбудив шум за вікном. Шумів вітер,
в шибки стукав дощ. А в хаті було темно».
(« Як Сергійко навчився жаліти»).
5. «- Єдине, чого я боялась:
що кататимешся ти».
(«Мишків велосипед»).
6.» -У тебе сьогодні втрачений
день».
(« Втрачений день»).
7. «- Зіна поблідла. Вона
глянула на Павлика. Павлик почервонів і схилив голову над партою».
(«Списав задачу»).
8. «- Тепер нарвіть собі
по повному відру яблук і віднесіть додому».
(«Велике відро».)
Ведуча: - Друга стежинка пройдена. Результати маємо такі:…
- Третя СТЕЖИНКА «ВЗЯТИ
ІНТЕРВ‘Ю У СВОГО ТОВАРИША».
Задати запитання своєму товаришу «Чого навчає оповідання В.О.Сухомлинського?»А от яке оповідання назвете
ВИ.(Діти задають один одному запитання до названого тексту)
- Давайте оцінимо третю
стежину.
Ведуча: - Четверта
СТЕЖИНА « ХУДОЖНЯ»
- До свята вами були
намальовані ілюстрації до оповідань і казок
В .О . Сухомлинського. Потрібно назвати до якого оповідання вона відноситься і
усно описати, що хотів юний художник нам показати.
Малюнки до творів В.
Сухомлинського (додаються)
Ведуча :- Давайте оцінимо
четверту стежинку. Поки що лідирує у нас…
- Зараз ми підемо по стежині під голубим небом, де
радісно літають птахи і метелики, де тепло під сонцем на Землі дітям, тваринам,
рослинам. Це п’ята СТЕЖИНА «ПРИРОДИ»
- Якщо Ви уважно читали оповідання, то скажіть будь
ласка, що тут неправильно прочитано і з якого це оповідання:
1. «- Стоять над шляхом три кучеряві ТОПОЛІ»
(«ТРИ ДУБИ.»)
2. «- Ну що ж, тепер ГРУШКА твоя,- тихо сказав дідусь
Корній. Лізь і зривай.»
(« ЯБЛУКО
І СВІТАНОК»).
3. «- Знялися
ЛАСТІВКИ з свого будиночка і полетіли всі до Олега.»
(«Чому голуби
прилетіли до Олега»).
4. « Це ж комбайн зріже не тільки пшеницю, а й ТРОЯНДИ подумала дівчинка. - Як же їх врятувати?»
(«Треба
ж врятувати волошки»).
5. «Маленькій Оленці дуже хотілося впіймати ВОРОНУ. Але та не
давалася в руки. Тоді вона надумала склеїти
ВОРОНУ з сірого пір’я».
(«Оленчин
горобчик»).
6. «Полетіли
ГОРОБЕЦЬ і жук до дівчинки та й питають:
Скажи, дівчинко, кого треба залишити в світі - Горобця чи Жука?»
(«СОЛОВЕЙ
І ЖУК»)
7. «- Навіщо
ти зібрала сміття?- запитала Оля. Це ж у лісі…Ніхто не бачить..
- Соромно перед
учителем,- тихо сказала Ліда.»
(«СОРОМНО ПЕРЕД СОЛОВЕЙКОМ»)
8. «Петрик тихенько
підвівся і глянув на кущ. Він побачив велике
солом’яне гніздо».
(«ПО ВОЛОСИНЦІ»)
Ведуча: - І іще одна «Стежина видатних людей»
-А чи знаєте ви, хто написав
те чи інше оповідання, придумав казку, вірш ?
Я зачитаю назву оповідання, які написав В.О.Сухомлинський.
Чи правильно все що я назвала? Якщо ні, то хто ж справжній автор?
1. «Ледача подушка»,(«Пшеничний
колосок»), «Моя мама пахне хлібом», «Я хочу
сказати своє слово»(Казка)
2. «Гаряча квітка», «Горбатенька дівчинка», («Кордон»), «Я же це все було без мене?»(Л.Вахніна)
3. «Як хлопці мед з’їли», «Іменини»,
«Підлога буде чиста, а душа?», «Квітка
чи вовча паща», ( «Фарбований лис»)(І.Франко)
4. «Стеблина з рідної землі», «Пісня жайворонка», «Сергійко жде відповіді від свого брата»,
« Чорні руки», («Зоре моя вечірняя»).(Л.Українка).
5. «Лялька під дощем», «Списав задачу», ( «Лисичка і журавель»), «Втрачений день», «Конвалія»(Казка)
6. «Ніна і гусак», «Суниці для Наталі», «Чому голуби прилетіли до Олега», «Біда заставила»,( « Хто кричав?»)(Г.Бойко).
7. «Не хочу бути слабшим», «Від верби до тополі й до тополі до верби», «Велика склянка», «Ледача подушка», ( «Артист»).(А. Коцюбинський)
7. «Не хочу бути слабшим», «Від верби до тополі й до тополі до верби», «Велика склянка», «Ледача подушка», ( «Артист»).(А. Коцюбинський)
8. «Велике відро», «Чому мама пахне хлібом», «Хто кого веде», «Дідусева ложка», ( «На зеленому горбочку»).(Л.Українка)
Ведуча: Кожен з вас, я впевнена, любить цікаві казки, оповідання, вірші, загадки. Так
чи ні?
«Стежина «УМІЛЬЦІВ»
На цій стежині я пропоную
Вам закінчити фразу із оп-ння і сказати як воно називається.
1. «Листочок весняний, а (мороз зимовий») .
(«Як Оленка хотіла весну наблизити»)
2. « Розійдіться, діти, по подвір’ю. Станьте поодинці.
Хочу побачити, хто годував (голубів улітку».)
(«Чому голуби прилетіли до Олега»)
3. «Ми взяли
лопату ,пішли до лісу, викопали конвалію, перенесли її з великою грудкою землі
(до Наталиного садка й посадили у неї під вікном»).
(«Конвалія»)
4. «Оля зібрала недоїдки й шматки газети, кинула
під кущ. Ліда зібрала (недоїдки в газету ,загорнула й поклала в сумку)».
(«Соромно перед соловейком»)
5. «Покликав дідусь трьох синів і дев’ятьох внуків
,покликав внучку - красуню і сказав: «Будемо хату переносити в інше місце».
(«Дуб під вікном»)
6. «Підняв камінь, кинув його в криницю. Булькнуло
дуже.
Хлопчик (засміявся і побіг
, побіг і забув про свої пустощі.»
(«Камінь»)
7. «Так і назвали люди поле, яке обробляв (Петро Хмара
Хмарине поле.»
(«Хмарине поле)
8. « Ми затамуємо дихання і побачимо, як (соловейко
прокинувшись, п’є краплину роси».)
(«Які ж ви щасливі»)
ВЕДУЧА: А зараз стежина « ЗАГАДКОВА»
Потрібно відгадати загадку і сказати якого твору –казки стосується відгадка цієї загадки.
1. Виріс я в полі на добрій землі,
І місце найкраще знайшов на столі.
( «Моя мама пахне хлібом»).
2. Тьох, тьох, тьох, тіву
- тів
Лине радісно з гаїв.
То співаночки моя
Голосного…(солов’я)
(«Соловейкове гніздо»).
3. Шість ніг і два роги,
В садок не питає дороги.
(«Соловей і Жук»)
4. Чим любить ласувати ведмідь?
(«Як хлопці мед з’їли»).
5. Транспорт на двох колесах.
(«Мишків велосипед»)
6. Хто в лісі всіх боїться?
(«Зайчик і Місяць»)
7. Ласкавий хлопець з синіми очима, і
Холодний дід з колючою бородою.
(«Ласкавий вітер
і холодний вітрюга»).
8. Маю сто я голочок, а звуть мене…(їжачок)
Ведуча: -А ось ще
один конкурс для сильніших. За цей конкурс учасник отримує стільки балів, скільки
назве оповідань. Кожен з учасників назве оповідання або казку про квіти, птахи,
тварин або дерева.
КВІТИ :«Гаряча квітка», «Конвалія», «Квітка
чи вовча паща», «Треба ж врятувати волошки», «Квітка сонця»
ПТАХИ: «Пісня жайворонка», «Соловейкове
гніздо», «Березовий соловейко», «По волосинці», «Чому голуби прилетіли до Олега»,
«Соромно перед соловейком»…
ДЕРЕВА: «Три дуби», «Весна пахне яблуками»,
«Від верби до тополі й від тополі до верби», «Чому дідусь такий добрий сьогодні»,
«Дуб під вікном», «Яблуком і світанок».
ТВАРИНИ: «Лисичка і Миша», «Велике і Мале»,
«Зайчик і горобина», «Зайчик і місяць», «Їжачок», «Щоб кіт мишу не впіймав», «Лисиччині
ліхтарики», «З шаблею на вовка», «Петрик, собака і миша»…
Сьогодні діти ви були красивими, багато працювали, але…… виявились
сильнішими. І саме вони залишаються тут на останній конкурс. Уважно послухайте,
що це за конкурс. У В.О.Сухомлинського є
оповідання «Які ж ви щасливі…» Воно
здається незакінченим, як і багато
інших. І це не тому, що автор не встиг дописати його. Це зроблено спеціально,
щоб діти, які читатимуть це оповідання, обов’язково закінчили його самі, бо
кожен бачить щастя по - різному.
- Як і в чому ви вбачаєте своє
щастя? (Діти відповідають).
Щастя – коли у сім’ї всі
здорові
І серця наші повні
любові!
Щастя – коли народилась
дитина
І не вмирає жодна
людина!
Щастя – коли є хліб на
столі,
Добро і ласка у кожній
сім’ї!
Ведуча : -А зараз ми визначимо переможця за допомогою
плескання в долоні, кому гучніше будуть плескати, той і буде переможцем.
- Чи згодні ви, щоб
переможцем стане…..?
- Чи згодні ви, щоб
переможцем стане…..?
- Отже, корону переможця сьогоднішньої гри « Зоряний час» отримує … Вітаємо нашого переможця!
- Друзі! Чуєте, звучать знайомі
звуки? Нас знову кличе якась стежина! Я
знаю, що це за стежина. Це стежина радості й добра, мрій і надій, стежина
нашого життя, яка кожного з вас приведе в «Зоряний час життя, яка кожного з вас
приведе в «Зоряний час».
Список використаної літератури
1.Державний стандарт початкової загальної освіти//
Поч. школа. -2001. -№1-с.27-53.
2.Програма загальноосвітньої школи для учнів 1-4
класів. –Поч. школа.- 2006.- с.84.
3.Сухомлинський В.О. Вибрані твори в 5-ти т.-Т.1.
–К.: Радянська школа, 197. -654с.
4.Савченко О.Я. Методика читання у початкових
класах: Посіб. Для вчителя. К.: Освіта,
2007.- 334с.
Немає коментарів:
Дописати коментар